Bratz is een Amerikaanse lijn van modepoppen en aanverwante producten vervaardigd door MGA Entertainment. Vier originele 10″ poppen werden uitgebracht op 21 mei, 2001 – Cloe, Jade, Sasha en Yasmin. Zij worden geportretteerd als tieners en kenmerkend zijn de grote hoofden en magere lichamen, amandelvormige ogen versierd met oogschaduw, en weelderige, glanzende lippen.
Bratz bereikte een groot succes en de originele lijn van poppen werd uitgebreid met een aantal spin-offs zoals Bratz Kidz en Bratz Babyz, evenals de media met de Bratz personages, waaronder een film, tv-series, muziekalbums en video games. De wereldwijde verkoop in 2005 werd twee miljard dollar en in 2006 had Bratz ongeveer veertig procent van de mode-pop markt in beslag.
Bratz heeft geleid tot opspraak in verschillende gebieden. Kritiek is geuit op de arbeidsomstandigheden waaronder de poppen zijn gemaakt in China, en de American Psychological Association heeft haar bezorgdheid uitgesproken over de seksualisering van de poppen ‘kleding en het effect daarvan op kinderen. Sinds 2005 is MGA Entertainment betrokken geweest bij een lang juridisch geschil met Mattel over de rechten op het Bratz ontwerp.
In augustus 2010, werd de 10e verjaardag van Bratz gevierd, MGA bracht speciaal hun eerste Bratz in wat toen een jaar tijd was uit. De nieuwe poppen hebben naar verluidt “nieuwe lichamen en een nieuwe stijl …” Larian stelt dat de Bratz klaar zijn voor een ‘definitieve terugkeer naar de markt’.
De terugkeer van de Bratz was aangekondigd op mgae.com in februari 2010. MGA onderhoudt de officiele Bratz Facebook, Twitter en MySpace-pagina’s, en op alle drie locaties, eind juli 2010/begin augustus 2010 werd aangekondigd wanneer ze naar verwachting uit zouden komen. Foto’s van de nieuwe Cloe, Yasmin, Jade, Sasha en poppen uit twee andere verschillende collecties werden onthuld op Bratz.com, evenals de officiele Bratz pagina’s op Facebook, Twitter en MySpace. Foto’s van vernieuwde Bratz Boyz, (Cameron en Dylan) zijn ook verschenen op de officiele website. In aanvulling op de twee “comeback” collecties, heeft MGA ook 10 nieuwe vrouwelijke personages Bratz uitgebracht op 10 oktober 2010. Op dezelfde dag maakten Target-winkels in de VS zich klaar om de nieuwe Bratz poppen tentoon te stellen. MGA onthulde de 10 nieuwe meisjes in september / oktober, via de officiele MySpace, Twitter en Facebook pagina’s. De nieuwe poppen zijn: Lydia, Adri, Tyla, Joelle, Ashby, Leora, Shadi, Shira, Carrie en Liliana